Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat in de periode 2012 – 2014 de eerste NFT’s uitkwamen. Veel is er al gebeurd binnen de wereld van NFT’s en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Meer en meer begint alles erop te lijken dat NFT’s meer moeten bieden dan alleen een afbeelding, korte video of het stukje code op de Blockchain. Naast dat Utility NFT’s een rijke toekomst tegemoet lijken te gaan, zijn er ook Social NFT’s die veel potentie hebben. De hoogste tijd om hier eens goed in te duiken.
- Wat zijn Social NFT’s
- Waarom zullen Social NFT’s waardevol worden?
- Wat kan je met een Social NFT?
- Getting Started with Social NFT’s
- Hoe kom jij aan Social NFT’s?
Zoals we reeds wisten, wordt het eigendom van een NFT vastgelegd aan de hand van Blockchaintechnology. Het is als een permanent controlespoor waarmee niet kan worden geknoeid: één blik op de Blockchain is genoeg om fraude van origineel te onderscheiden.
Ten tweede stellen NFT’s makers in staat om het aanbod van hun kunstwerken te beperken. Beperkt aanbod, zoals unieke edities, zijn zeldzamer en worden dus als waardevoller gezien.
Ten derde kunnen NFT’s, via zogenaamde “slimme contracten”, fans unieke beloningen bezorgen.
Een mooi voorbeeld is dat van de wereldbekende band Kings of Leon. Toen Kings of Leon ’s werelds eerste NFT-album uitbracht, ontvingen fans bij aankoop een geanimeerde albumhoes samen met een fysiek vinyl in beperkte oplage. Zodra de NFT’s uitverkocht zijn, opent er een secundaire markt waar de eigenaren hun NFT’s met winst kunnen verkopen. Een fan die het Kings of Leon NFT album kocht toen het uitkwam, kan nu een aardige winst opstrijken door het door te verkopen op een marktplaats zoals OpenSea.
Wanneer ze dat doen, gaat een percentage royalty’s terug naar de band. Dit zal ook gelden voor elke verkoop die daarna nog plaatsvindt.
Wat zijn Social NFT’s
Sociale NFT’s zijn de nieuwe manier voor makers en fans om met elkaar in contact te komen. Ik zal het uitleggen. Een social media influencer met een groot publiek kan besluiten om zijn content om te zetten in NFT’s. En dat werkt als volgt.
Content als NFT
Momenteel zijn influencers veel tijd kwijt (of geld als iemand anders het voor ze doet) om te controleren wat er met al die talloze content gebeurt. Zodra ze hun content echter als NFT uitbrengen is het ineens een stuk makkelijker te volgen. De influencer kan precies bijhouden wat er gebeurt met de zorgvuldig geproduceerde content.
Later gaan we hier verder op in want er is een hoop te vertellen over het verdienmodel. Echter, voor de duidelijkheid, de creator kan zogenaamde royalties instellen waardoor ze bij elke sale van de NFT een bedrag kunnen overhouden.
Verder zijn er nog tal van voordelen, zoals het opbouwen van een sterkere band met de fans. Ook hier gaan we later nog op in.
De voordelen van Social NFT’s
We zagen al even wat Social NFT’s inhouden en een aantal van de voordelen, zowel voor de gebruiker als de creator, lichten we hieronder uit.
Voordelen van Social NFT’s voor creators
- Royalties: Hun bestaande content en reputatie steeds opnieuw te gelde maken: een stuk content zou exclusief of in meerdere edities verkocht kunnen worden, en de maker verdient een royalty elke keer dat iemand zijn NFT’s opnieuw verkoopt.
- Track gemakkelijker wat er met jouw content gebeurt:
- Ga een diepere band aan met je fans: Bouw diepere banden op met fans en beloon ze op unieke manieren: als een fan bijvoorbeeld zijn NFT koopt, kan hij toegang krijgen tot een maandelijks gesprek, een besloten community of kortingen op de merchandise van de maker. Mensen houden ervan om items te verzamelen die zeldzaam en waardevol zijn. Met NFT’s kunnen je fans eigenaar worden van je meest iconische momenten in exclusieve of gelimiteerde oplages. En daarbovenop kunnen ze extra voordelen ontgrendelen.
Voordelen van Social NFT’s voor jou
- Connectie met jouw favoriete artiest:
- Kom in contact met andere fans:
De combinatie van viraliteit en schaarste is wat sociale NFT’s zo aantrekkelijk maakt, zowel voor de creators als voor jou. En, net zoals Utility NFT’s, zijn ook Social NFT’s echt iets wat op de toekomst gericht is en nog veel groter lijkt te gaan worden.
Wat kan jij met een Social NFT?
Aan Social NFT’s kunnen tal van voordelen zitten en jij kunt hier veel aan hebben.
Getting started with Social NFT’s?
Social NFT’s zijn nog vrij nieuw en er liggen nog tal van ontwikkelingen voor de boeg. Veel van de bekendere NFT marketplaces bieden momenteel niet de optie aan voor fans en artiesten om te interacten. Gelukkig zijn er ook alternatieven, marketplaces die zich juist wel richten om artiesten en hun fanbase te connecten.
Hoe kun je aan Social NFT’s komen?
Indien jij aan Social NFT’s wilt komen, wordt het de hoogste tijd dat wij je gaan vertellen over Melon.

Melon? Watermeloen? Wat dan? Nou – laat het ons je uitleggen je snapt het direct. Melon.ooo is de plek waar jij jouw favoriete Social NFT aan kunt schaffen. Binnen het platform zijn er een aantal details die we jou graag even uitleggen.
- Description: deze uitleg vertelt jou wat de NFT is en tevens welke voordelen het jou biedt
- Owner: dit laat je zowel de creator zien als de huidige eigenaar. Dit kunnen dezelfde persoon zijn maar het is ook mogelijk dat dit niet zo is
- History: dit overzicht neemt jou mee van het moment van creatie tot aan alle gedane (indien van toepassing) transacties van de Social NFT die jij op het oog hebt
- Info: de unieke asset ID en tevens de metadata (het stukje code wat aan de NFT verbonden zit)
Mocht jij vervolgens over willen gaan tot het aanschaffen van de Social NFT kun je dit doen door, via jouw Metamask Wallet de NFT aan te schaffen.